14 okt. 2010

Perspektiv på lidande: Kan vi förstå det?

Mänskligt perspektiv på lidande
Vår uppfattning av livet är ofta kortsiktig. I grund och botten kretsar allting kring oss själva. Jag lever här och nu, främst är mitt eget liv viktigast för mig. Möjligen att jag kan bry mig om människor som lever just nu, men att ägna dem en tanke som lever om två hundra år? Inte lika ofta! Tänk på dagens klimatdebatt. Vissa menar att vi måste bry oss om framtida generationer, att de ska få växa upp i en ren miljö. Många rycker dock på axlarna inför dessa framtida människor.

Som människor kan vi skratta åt denna något komiska bild!
 Ofta tänker jag mig dock att min klagan, i bön inför Gud, är precis lika enfaldig.
Mitt perspektiv i jämförelse med Guds är oändligt mycket mindre. Precis som mellan oss och en katt! 
Guds perspektiv på lidande
Gud kan inte bara "rycka på axlarna" inför miljöproblemen som vi. Han kan inte skita i framtida människor. Guds perspektiv är alltid alla människor. Tänk att det Gud gör måste verka för allas bästa, hela tiden! Detta eftersom han är kärleksfull och rättvis. Tydligen verkar det finnas anledningar som gör att Gud behöver tillåta ondskans existens, och därför agerar han inte hur som helst i historien.

Människans fria vilja rör till det!
I och med den fria viljan har Gud självmant valt att begränsa sin allsmakt. Därför måste Gud ibland ta omvägar i sin plan att utplåna ondskan, och han kan behöva tillåta visst lidande i världen. Inte för att han vill det eller för att han orsakar det, men för att människan fritt väljer det. Följden blir, trots att Gud vill ge oss människor ultimata förutsättningar, att vissa ibland får utstå lidanden för att några andra, senare i historien, ska få lycka.  

Hur kan andras lidanden orsaka någons lycka?
Efter andra världskriget befann sig Japan i fullständig kollaps. Landet kom dock på fötter igen och under 80-talet räknades Japan som en av USA:s stora konkurrenter. Förklaringen var att äldre generationer arbetade stenhårt, under många år, utan att själva få ut något av vinsten. Folket fick alltså utstå lidande för att de nästföljande skulle få lycka. En liknande princip kan gälla för oss. Vi vet inte hur det som händer idag, fullt ut påverkar den framtida historien. Lidanden som idag tycks totalt meningslösa kan visa sig vara nödvändiga för att leda framtida människor till tro på Jesus.

Japan var en katastrof efter kriget, de hade t.o.m. två kärnvapenbombade städer att rusta upp. Gör en jämförelse med Sverige som var starkt under denna tid. Även i rätt proportion till vår befolkningsmängd är vår utveckling inte ens i närheten så imponerande.
Kan lidandet få orsaker långt senare i historien?
Ett nytt område inom vetenskapen är kaosforskningen, där tar man bl.a. upp den s.k. fjärilseffekten (eng. butterfly-effect). Tester visar att det skulle vara möjligt att en fjärils vingslag i Afrika, skulle kunna orsaka en orkan i Atlanten. Det hade dock varit omöjligt att spåra! Låt oss nu fundera på om en liknande princip kan gälla för ondskan. Skulle t.ex. en tragisk bilolycka kunna skicka en sorts vågrörelse genom hela historien, som påverkar långt fler situationer än vi kan förstå? Tänk om Guds skäl för att tillåta den ondskan, inte uppenbaras förrän långt senare i historien, kanske på andra sidan jorden dessutom?

Guds skäl att tillåta ondskan - Vi kan inte bedöma det!
Jag vet inte om Gud arbetar så som jag skrivit, det är egentligen inte viktigt att veta. Syftet här är främst att hjälpa oss fundera kring våra möjligheter att ens gradera Gud på en skala. Hur skulle vi som är ofullkomliga, som inte ens kan mäta en "butterfly-effect", kunna bedöma ifall Gud har moraliska skäl att tillåta ondskan? Detta är vårt perspektiv på lidande, Gud har ett annat perspektiv för han ser allt som sker.            



Det här är något invecklat och jag hoppas att ni inte förstår det riktigt! :D För då funderar ni mer istället för att lyssna på mig! Skriv frågor om ni undrar! Kommer ta upp mer om önskemål finns osv.

3 kommentarer:

  1. super bra jakob! nu kändes det klockrent liksom :) bra finslipning!
    // Karolina

    SvaraRadera
  2. 1. Människan ska givetvis stå till svars för mänsklig ondska. Men naturkatastrofer och dylikt då? Borde inte Gud kunna ingripa mot sådant?

    2. Om man påstår att Guds moraliska skäl är annorlunda än våra mänskliga, säger man i princip att Gud inte agerar utifrån samma referensramar. I såfall har vi ingen anledning att se på Gud som "god" då Guds godhet inte är samma "godhet" vi människor refererar till.

    SvaraRadera
  3. Hej Pekka! Välkommen till bloggen osv.! :) Kul att folk vill samtala lite! Här kommer lite vad jag tänker om det hela.

    1. Du berör en fråga som jag inte tar upp just i det här inlägget. Bibeln förklarar iaf att hela skapelsen föll, inte bara människan, alltså är detta kopplat till syndafallet. Kristendomen räknar ju alltid med en ond andemakt i motsats till Gud, och som sagt, ibland verkar Gud tillåta ondskan. Jag vet dock ingen bra och tydlig filosofisk förklaring på detta men kan ge några tankar:

    - Att naturkatastrofer sker är inget som inte går ihop med Gud. Gud kan ingripa mot sådant, men han verkar inte alltid göra det.

    - Å andra sidan kan vi ju ställa oss denna fråga: "Vad är det som säger att Gud inte ingriper mot naturkatastrofer?" Tja... Vi kan helt enkelt inte svara på den frågan. Förutsättningen är dock alltid att Gud är god. Hur kan vi t.ex. veta att Gud inte påverkar naturkatastrofer så att de gör minimal skada?

    2. Detta har med Guds fullkomlighet och människors ofullkomlighet att göra. Det är hela tiden grunden för detta resonemang.

    Tanken är att Gud är det sanna goda. Vi människor kan förstå vad gott är, men vi kan inte leva fullt ut efter det goda. Vi har alltså samma referensramar till vad som är gott t.ex., men vi har olika position att agera utefter detta.

    Påståendet är inte att Guds moraliska skäl är annorlunda än våra mänskliga, tänker jag. Poängen är mer att Gud står i en helt annan position att bestämma vad som är rätt, än vi människor. Gud har liksom auktoritet att låta ondska ske, eftersom han har ett totalt övergripande perspektiv på allt som sker. Detta är också moraliskt rätt eftersom Gud är den enda varelse i universum som fullt ut agerar utifrån kärlek och rättvisa till oss människor. En människa kan så klart inte mäta sig med detta.

    En människa skulle t.ex. helt naturligt inte kunna ha samma moraliska skäl att tillåta ondskan, på samma vis som Gud kan. Skillnaden är ofantligt stor eftersom Gud alltid handlar gott och rättvist. En människa kan dock ha tusen hemliga skäl för att nå sina syften.

    Hoppas detta kunde vara till hjälp i förståelsen av Gud. :)

    SvaraRadera