27 okt. 2010

Modern filosofi - Tron på Gud är rationell!

Revolution inom analytisk filosofi
I förra inlägget tog jag upp förändringen inom analytisk filosofi(1), där vissa menar att tanken på Gud är oförnuftig. Kristna runtom i hela världen står nu upp och försvarar den kristna tron på det intellektuella planet, flera med utgångspunkt i just denna filosofiska gren. Den är vanligast förekommande i engelsktalande länder och Skandinavien.

Asså... Kan man vara coolare än den här killen liksom? 
Ateismens uppgång och fall under 1900-talet
Under 40- och 50-talen var det vida ansett att Gud var totalt nonsens, vetenskapen hade i princip bevisat att Gud inte finns. Nya testamentets berättelser om Jesus antogs i stort sett vara gamla legender, för länge sedan överbevisade. Det ansågs t.o.m. vara något skämmigt för kyrkan att fortfarande hålla fast vid detta gamla. År 1966 kom dödsstöten då artikeln "Toward a Hidden God", publicerades i Times Magazine. Tidningens omslag löd med stor röd text mot den svarta bakgrunden:

Omslaget var Times Magazine's första någonsin med enbart text!
År 2008 inräknades det bland "10 tidningsomslag som skakade världen."
Vad hände sedan? Dog Gud?
Samtidigt som all kritik mot Guds existens växte sig starkare under 60-talet, var en helt ny generation på ingång! Den bestod dock inte av teologer, utan unga filosofer som var på väg att återupptäcka Guds bärkraft! Under 70-talet ökade intresset för religionsfilosofi och 1980 kom artikeln: "Modernizing the Case for God" där man bl.a. skriver i inledningen (fritt översatt):

"I en stilla tanke- och argumentationsmässig revolution, som näst intill ingen kunnat förutse för två decennier sedan, gör Gud nu en comeback. Det mest fascinerande är att detta inte sker bland teologer eller vanliga troende ... utan inom en utpräglat, intellektuell cirkel av akademiska filosofer, där konsensus [gemensam uppfattning] länge hade bannlyst den Allsmäktige från givande diskurs [vetenskaplig dialog]." 

Föreställningen att kristna skulle vara någon sorts intellektuellt efterbliven skara av hattifnattar, kan inte uppfattas som något annat än ignorant.

Hur ser det ut idag?
Detta växer så klart än idag! Intresset för Gud, Jesus och religion överhuvudtaget är större än någonsin, t.o.m. i Sverige! Angående en gammal bibelöversättning, Codex Sinaiticus, som publicerades online skrev Elisabeth Dias på Times, 2009:

"I motsats till Time's kända omslag från 1966, är Gud långt ifrån död. Under dess första 48 timmar hade Sinaiticus 96,4 miljoner träffar. (Som en jämförelse var det bara 1,6 miljoner människor som försökte få tag i biljetter till Michael Jackson's begravning.)" 

Analytisk filosofi gör bl.a. stor nytta av att analysera ord
och språkets betydelse för vårt tänkande.
Guds perspektiv återigen!
När allt hopp verkar ute, när t.o.m. vetenskapen gav sig på Gud, hade Gud hela tiden ett mycket längre perspektiv för ögonen. Artikeln sa bl.a. så här om följderna av Guds dödförklarande:

"Miljoner fler, i Afrika, Asien och Sydamerika, verkar ödesbestämda att födas utan någon förhoppning att få nys på kunskapen om den ende Guden."

Ser vi på just dagens Afrika, Asien och Sydamerika är det precis där den kristna väckelsen går fram som allra starkast! Trots stark förföljelse och risken för tortyr och dödsstraff växer kyrkan. Helt otroligt!

Att vara kristen innebär inte "intellektuellt självmord" som någon påstått. 
Det är väl förankrat i intelligensen. 


(1) - Analytisk filosofi kallas även anglo-amerikansk filosofi . NE.se säger så här:
"... tar avstånd från filosofi som spekulativ verksamhet och anser att den bör ha en strikt vetenskaplig prägel, något som uppnås bl.a. genom att betona språkfilosofi och logik och bruket av begreppsanalys (se begrepp) som en dominerande metod."

5 kommentarer:

  1. Intresset för religion i Sverige är det på framväxt, på vilket sätt? Nyfiken, eftersom Svenska kyrkan tappar medlemmar, det säger ju inte allt i och för sig. Är det intresset för religion i allmänhet eller speciellt för någon religion?

    Intressant att det var filosofer och inte teologer och troende och uppmärksammade Gud igen...

    SvaraRadera
  2. Man kan t.ex. se det på olika populärvetenskapliga böcker om Gud och Jesus som kommit under senare år. Bara det att vi kan benämna böcker om just dessa ämnen som "populärvetenskapliga" antyder att det är på tapeten. ;)

    Jag tänker på böcker som "Illusionen om Gud" av Richard Dawkins och Jonas Gardells böcker "Om Gud" och "Om Jesus". Även Lena Einhorns "Vad hände på vägen till Damaskus?" Rent filosofiskt och teologiskt är dessa oseriösa men det handlar inte om de är seriösa eller ej. Bara det att man skriver böcker om detta, att folk faktiskt köper och läser, och det i stora antal, pekar på att intresset ökar.

    SvaraRadera
  3. Okej, men det är ju ganska intressant att de väcker ett intresse, men som du säger att de är oseriösa ur ett teologiskt och filosofiskt perspektiv, men Jonas Gardell speciellt har ju fått extremt utrymme i media hans tv-program i svtetc, att han tex var i domkyrkan (men det är synd att hans åsikter får komma fram så tydligt) och han är väl till och med hedersdoktor i teologi på lunds universitet har jag för mig...

    SvaraRadera
  4. Att Gardell fick hederdoktorstiteln i teologi, på Lunds universitet, antar jag bara tyder på hur lite den titeln egentligen är värd. De argument som de "populistiska" författarna tar upp består mycket av sådant som forskningen sedan länge motbevisat. Ofta väcker de gamla teorier till liv. Anledningen är att de inte ens har koll på det som faktiskt är aktuellt idag, och tror sig därmed "hittat något nytt!" liksom. Folk i allmänhet har även låg kunskap om bibeln och filosofin kring Gud, så många sväljer ju det med hull och hår tyvärr.

    Personligen är jag inte alls orolig, överhuvutaget, över deras inflytande i media! Gud har koll, oavsett vad, och han kan använda allt, överallt, hela tiden! ;) Jag känner dock mycket för mina konfirmander jag haft som ibland saknar rätt förkunskaper att tolka och bemöta det människor i media säger. Om någon säger något på TV eller skriver en bok tänker ju de flesta: "Ja men då måste det ändå vara seriöst."

    Förmodligen är det intresset för kristendomen som ökar mest, böckerna jag nämnde berör ju det. Men vi har också att tacka muslimerna för detta. Svenska ungdomar som får muslimska vänner ser plötsligt hur andra unga människor tar väldigt seriöst på religion. Detta gör att "ungdomar just nu håller på att forma en egen religiös identitet", som en konfaledare berättade för mig för några veckor sedan. Han kunde se det under sina år att arbeta med ungdomar i Göteborg. Detta är lite "in the face" mot den kultur som varat under en längre period nu, just med relativism och ateism. Tron på Gud, törsten efter det andliga, växer och låter sig inte rubbas.

    Jag har själv märkt detta bland folk i alla möjliga åldrar när man är ute med kyrkan på stan. Det är många som stannar till och kan samtala i timmar om dessa saker, bara en helt vanlig fredagkväll på stan liksom!

    SvaraRadera
  5. Bra artikel!

    Den kristna traditionen är även en 2000-årig intellektuell skatt och det är en skandal att alla klyschor om kristendomen som ointellektuell fått passera.

    Läs kyrkofäderna, läs ökenfäderna, läs bibelkommentarer, studera kyrkomötene etc, etc. Kyrkan har tagit ställning till den grekiska filosofin och vad som hänt i samhällena under århundrade efter århundrade. Den är ingalunda någon torr fundamentalism.

    Tron är viktig, men inte tron allena!

    Gloria in excelsis Deo

    SvaraRadera