12 dec. 2010

De falska evangelierna - Hur bestämdes bibelns texter?

När mitt brev har blivit uppläst hos er, se då till att det också blir uppläst i församlingen i Laodicea och att ni får läsa brevet som kommer från dem.
Kolosserbrevet 4:16
Innan bibeln bestämdes visste man vilka skrifter som skulle ingå...
Det finns flera "listor" från 100- och 200-talet där nya testamentets heliga skrifter räknas upp. Kyrkofadern Irenaeus var den förste att skriva ned (runt 180 e.kr) att Matteus, Markus, Lukas och Johannes var de tillförlitligaste evangelierna. Han var lärjunge till Polykarpos, som i sin tur var lärjunge till aposteln Johannes. Han är alltså historiskt sett väldigt nära ögonvittnena. Det skulle t.ex. kunna vara lika nära som mellan mig och min farfar, som ju fortfarande finns vid livet. 

Kartan visar den tidiga kristna kyrkans spridning runt Medelhavet. Senare när bibeln skulle fastställas officiellt samlades kyrkoledare från hela det här området! Vet tyvärr inte vilket årtal kartan gäller men förmodligen 100- eller 200-talet. 
Vilken är den tidigaste listan för NT:s böcker?
Den allra tidigaste redovisningen hittar vi i något som kallas det Muratoriska Fragmentet. Kopian vi har tillgång till idag är från 700-talet, men historiker spårar dess ursprung till omkring 180 e.kr. Forskare antar detta eftersom texten hänvisar till en period nära då Pius I var biskop i Rom (vilket var år 142-157). I Muratoriska Fragmentet nämns de flesta av NT:s böcker som heliga skrifter.(1) Här tas även debatten upp mot vissa falska texter. Detta visar alltså att det tidigt fanns en medvetenhet inom kyrkan om vilka texter som var från Gud.

Vilka bestämde?
Hela den kristna kyrkan beslöt om vilka skrifter som skulle vara med. Runt år 90 e.kr. (kanske tidigare) började evangelierna cirkulera i kyrkan, vid 150 e.kr. rådde consensus (≈samförstånd) om de flesta böckerna och runt år 180 var i princip alla böcker erkända(2). Senare under 300- och 400-talen hölls kyrkomöten (s.k. koncilier) där man officiellt fastslog vilka skrifter som skulle med. Kyrkoledarna hade sammanstrålat från stora delar av medelhavsområdet, här fanns en mängd olika kulturer och folkslag samlade. Mångkulturellt minst sagt! Den som vill argumentera för att bibeln konspiratoriskt sattes ihop av en sluten grupp, för att kontrollera människor, har en svår uppgift i att bevisa detta. Processen löper över flera århundraden!

Vilka böcker fick vara med? Hur beslöt man det?
Det fanns i stort sett tre huvudkriterier för en helig skrift:
  1. Skriven av en apostel - Alla böcker måste vara skrivna av en apostel (en av de 12 lärjungarna) eller en nära medhjälpare till denne som skrivit ned hans tankar (t.ex. Markusevangeliet där Markus var medhjälpare till Petrus).
  2. Spridd i de större församlingarna - Vilka skrifter som helst kunde inte komma in, bara de som redan innan var kända i de kristna församlingarna! Allmängods alltså.
  3. Apostolisk lära - Alltså det budskap som apostlarna lärt ut. Skrifter där det var uppenbart att budskapet påverkats av andra läror, t.ex. av gnosticism, sållades helt naturligt bort.
Här ser vi snabbt hur de gnostiska evangelierna aldrig hade en chans. De hade ingen historia av att finnas med i kyrkan från början, de ploppade upp efter hand och deras budskap var tydligt mixtrat med. Bibelordet längst upp har en koppling till punkt två. Skrifterna som kyrkan hade tillgång till skickades nämligen runt i de olika församlingarna. Kolosserbrevet var t.ex. inte bara till dem som bodde i Kolossai, Paulus skrev med tanken att breven skulle nå hela kyrkan. Detta gäller oss än idag.


Vi kan alltså se att bibelns tillkomstprocess inte gjordes i en handvändning. Många människor från olika tider och kulturer har varit inblandade i kyrkomöten och heta debatter. Personligen kan jag inte förstå hur det kan finnas så mycket missuppfattningar om detta... 


(1) - Muratoriska Fragmenetet: Det nämns fyra evangelier, men enbart Lukas och Johannes vid namn. De böcker som inte nämns alls är Hebreerbrevet, Judasbrevet, Första och Andra Johannesbrevet samt Första och Andra Petrusbrevet. Eftersom vi inte har skriften i sin helhet skulle det kunna vara så att information om dessa försvunnit. Vet faktiskt inte vad man säger om det.
(2) - Vi kan veta detta genom att studera listor och böcker som lämnats efter av kyrkofäderna, t.ex. av Irenaeus. Där skrev man om vilka texter som har rötter hos apostlarna. Man har också citerat dessa skrifter. Det sägs att om alla gamla kopior vi har från NT skulle försvinna skulle vi ändå kunna återbygga hela NT så när som på 15-20 verser, utifrån kyrkofädernas böcker! 

6 kommentarer:

  1. Intressant, det är roligt att läsa det du skriver om. Bra att ha när man pratar med klasskamrater osv

    Men tänkte på en sak, när man pratar om Bibelns trovärdighet mot en muslim som tror att kroanen är direkt från allah, ord för ord nerlästa och inte som Bibeln att människor ändå har varit med i processen, för trots att man tror att Bibeln är sann och vill argumentera för det så måste man erkänna att ja människor har haft sina fingrar i Bibelns konstruktion. En muslim skulle aldrig erkänna det. Men Bibel ifrågasätts, missförstås och kritiseras. Men inte bara det den jämförs också mot ex kroanen.

    Hade varit intressant med ett inlägg om Bibeln mot koranen... För det måste vara något som är aktuellt i dagens Sverige...

    SvaraRadera
  2. Gött att det är användbart!

    Muslimen har en stor uppgift i att ge skäl som pekar på att Koranen faktiskt kommer från Gud. Där har de ett problem när de påstår att Jesus t.ex. inte dog, när vi har starka historievetenskapliga skäl att faktiskt tro att han gjorde det. Oavsett om Koranen är direkt från Gud eller ej, så kvarstår historiska fakta.

    Helt klart finns uttänkta förklaringar om detta inom islam. Personligen har jag inte så jättebra koll på just den här frågan, om koranens tillförlitlighet, mer än något som Jan Rättsö berättade på en föreläsning om islam, på Göteborgs Universitet. Rättsö är någon form av specialist på arabvärlden och islam, särskilt arabiska där han skrivit en tjock bok om arabiska dialekter typ (låter ju sjukligt avancerat det där :P).

    Min pappa känner honom lite och han berättade att Jan är en väldigt granskande typ, alltså mycket kritisk och ställer saker och ting på sin spets. Inte religiöst troende. Under den här föreläsningen påstod han bl.a. att historieskrivningen kring islam inte har granskats kritiskt i västvärlden. Har inte kollat upp vad muslimer svarar på det påståendet, men helt klart något jag är sugen på att kolla upp. Kanske inför ett framtida inlägg. ;)

    Samtidigt som jag är för att man rakt och rättframt säger vad man tycker, och lägger fram historiska fakta osv... Så är det viktigt att diskutera det här med en viss ömhet tänker jag.

    SvaraRadera
  3. Låter som en intressant föreläsning, det är viktigt att lära sig om de religioner man möter så man vet vad det är man försvarar sin egen tro mot och kan jämföra och visa skillnader och likheter på ett bra sätt.

    Muslimer är bra att ge svar på tal och har ofta förklaringar på det mesta. Men vissa saker har de inte svar på. Att prata om koranens trovärdighet mot Bibelns trovärdighet kan vara intressant, Bibeln får ifrågasättas. Men fick erfara att om man ifråga sätter om koranen verkligen är sann så har man gått över en gräns.

    På något sätt finns det en etik/moral i samhället att man får ifrågasätta kristendomen ganska långt och dra saker ganska långt. Medan om man gör det med Islam så kan konsekvenserna bli jobbiga som med Lars Vilks bilder, hade någon gjort så med Jesus hade människor bara skrattat.

    SvaraRadera
  4. Mm, ja definitivt. Media verkar förutsätta att kristendomen liksom får tåla smutskastning idag, eftersom man menar att kyrkan förtryckt människor mycket i historien.

    Kommer inte ihåg det riktigt nu, och orkar inte söka runt på det, men en lärare förklarade en gång följande: Islams motsvarighet till de kristnas bibel är inte koranen. Koranen motsvarar snarare Jesus. Islams "bibeln" är istället Mohammed, alltså den som berättar om Gud. Koranen och Jesus delar likheten att båda de, i direkt mening, kommer från Gud. Ja, det var något sånt. Poängen var att man siktar helt fel när man antar att "Ah, men vi jämför vår bok med deras bok.". Du kan ju ha det i minnet, så kanske någon annan kan förklara det för dig någon gång. :P

    SvaraRadera
  5. Kanske ska göra en not på vad apostel är för något? Utifall utomstående inte skulle veta det liksom. Det är ju ganska relativt i ditt argumenterande att veta det, menar jag :)

    SvaraRadera
  6. Jo men jag har ju skrivit inom parentes att det är en av de 12 lärjungarna. Då får de med det viktigaste, även ifall det inte är 100% rätt! :P Så kan jag spara Apostel-beskrivningen till ett framtida inlägg istället, för det finns en hel del att säga om det! Ibland är det bra med lite lösa trådar. ;)

    SvaraRadera