2 okt. 2010

Bibelns trovärdighet: Sammanfattning

Välgrundade argument!
Gary Habermas, filosof, teolog och historiker
Det jag skrivit om är inget jag själv kommit fram till, utan är resultatet av forskning. De fyra punkterna lyfts upp i debatten eftersom de erkänns av den breda majoriteten bland forskare. Självklart finns de som inte håller med! Det finns alltid och bör inte komma som en överraskning. Det s.k. Jesus-seminariet menar t.ex. att vi knappt kan veta någonting om Jesus. Dessa representerar dock en väldigt liten del av forskare, inte ens icke-troende forskare håller med om deras forskningsmetoder. Två kända personer som argumenterar för det jag skrivit om är William Lane Craig och Gary Habermas.

Den breda majoriteten inom forskarvärlden erkänner detta som historiska fakta:
  1. Jesus av Nasaret begravdes av Josef av Arimatea.
  2. På söndagen efter korsfästelsen, fann en grupp av Jesu kvinnliga lärjungar att graven var tom.
  3. Vid flera tillfällen, under olika omständigheter, upplevde olika individer och grupper av människor att Jesus visade sig efter det döda.
  4. De första lärjungarna trodde på riktigt att Jesus hade uppstått från det döda. Detta även ifall det gick emot allt de tidigare trott och att det ledde till svår förföljelse.
William Lane Craig filosof och teolog
Dessa fakta om Jesus uppfyller fem krav för historisk trovärdighet:
  1. Flera oberoende källor: Jesu död och uppståndelse bekräftas av flera, oberoende källor.
  2. Tidigt källmaterial: Källorna skrevs ned tidigt. Vilka föreslagna årtal man än sätter skrevs NT ned tidigare än annan antik litteratur i jämförelse.
  3. Ögonvittnen: Källorna utgår från ögonvittnesskildringar, inte gamla legender som gått i arv i hundratals år.
  4. Fienders vittnesbörd: Motståndare till de kristna bekräftar olika fakta (ex. tomma graven).
  5. Pinsamt vittnesbörd: "Pinsamma" detaljer döljs inte. T.ex. i fallet med kvinnorna som främsta vittnen till Jesu tomma grav. Ett annat exempel är att Petrus (som senare blev kyrkans högste ledare) förnekade Jesus tre gånger. Tänk på situationen här! Senare påmindes han och hela kyrkan, varje år vid påskfirandet om Petrus svek mot Jesus, kanske det värsta man kunnat göra. Det är som att erkänna sitt feta misslyckande år efter år, när såg du senast en stor ledare göra det?   
    William Lane Craig skriver att dessa historiska fakta är så pass starka att kritiker ställs inför en nästan omöjlig situation här! Detta blev väldigt tydligt under en debatt han hade med en professor vid University of California. Professorn hade skrivit sin doktorsavhandling på "Jesu uppståndelse". Han kände till argumenten som de kristna gav och hade ingen annan utväg än att påstå att Jesus måste haft en helt okändidentisk tvillingbror. Denne skulle ha separerats från Jesus som barn. Tvillingbrodern kom dock tillbaka när Jesus avrättats och stal kroppen från graven. Senare missförstod lärjungarna det hela och trodde att tvillingbrodern var Jesus som hade uppstått!

    Jag tänker att det räcker med att enbart förklara denna teori för att se hur osannolik den är. Detta exempel visar tydligt hur långt kritiker måste gå för att komma runt bibelns övertygande bevismaterial. Det är inte jag som säger detta, utan forskare som har jobbat med dessa frågor och som själva har ägnat sig åt historisk och arkeologisk forskning, i kanske hela sina liv. Idag är det populärt med böcker som kritiserar kristendomen och kyrkans syn på Jesus. Vid närmare granskning ser vi dock att dessa sällan håller (t.ex. Jonas Gardells bok Om Jesus). Bara för att någon skriver en bok betyder det inte att det är sant. Det är de som ägnat sig åt år av forskning, som har koll på argumenten för och emot, som verkligen har auktoritet i dessa frågor.

    Fast som jag tidigare sagt, vill man inte tro så kommer man aldrig låta sig övertygas...


    Tips:
    Stefan Gustavsson - Har Jesus uppstått? - Från Ungdoms-OAS i Borås i somras

    7 kommentarer:

    1. Hej,

      Du slutar väl inte här...?
      Det är intressant och du har säkert mer att berätta!

      Mvh
      Pernilla

      SvaraRadera
    2. Jag slutar här för ett tag i alla fall! Läsarnas intresse och kommentarer får visa om det behövs mer tänker jag. Självklart finns mer att skriva!

      Nu har jag dock skrivit så mycket om bibeln i sig, att jag tänker gå in på lite andra ämnen. Alltid bra med lite omväxling!

      SvaraRadera
    3. Är källorna på riktigt oberoende, eller är de bara oberoende av varandra. Alltså, finns det källor som hade en helt neutral inställning eller uppfattning om Jesus och hans eventuella storhet (med andra ord, inte lärjungar eller liknande), som vittnar om att de sett honom efter hans död?

      Att fiender bekräftar att graven är tom säger bara just det, att graven är tom. Och det i sig antyder inte på något sätt att något övernaturligt inträffat.

      SvaraRadera
    4. Det finns icke-kristna skrifter som bekräftar Jesu existens och att han avrättades av Pontius Pilatus bl.a. Men mycket mer än så kan vi inte finna i sekulär litteratur.

      Källorna är inte oberoende på det sättet att de är helt objektiva. Johannes skriver bl.a. "Detta skriver jag för att ni ska tro...". Det som står är alltså särskilt utvalt. Detta är inte konstigt enligt antikens mått. I modern mening kan det tyckas så men på bibelns tid skrev man på bokrullar och fick inte plats med hur mycket som helst. Antikens sätt att skriva formades därmed till att ta med bara det viktigaste. Enstaka och särskilt viktiga, talande händelser togs med, där det tydligt framgick hur en person var.

      Som jag skrivit om tidigare förväntar sig inte historiker att få tag på rent objektiva skrifter. Man är alltid beredd på att texten är vinklad på ett eller annat sätt, det är ingen överraskning liksom och förminskar inte skriftens historiska värde. Målet är att skala bort eventuella färgningar och se vad som faktiskt är autentiskt.

      Det du skriver om graven är helt rätt. Det är precis vad argumentationen vill få fram.

      SvaraRadera
    5. Hävdas det i någon av dessa icke-kristna texter att Jesus var vid liv igen efter att han avrättats och begravts?

      Ett problem man har när man försöker argumentera för att berättelserna i Bibeln är sanna, är att de vanliga kriterierna som historiker använder för att avgöra vad som är sant eller trovärdigt inte räcker. Exceptionella påståenden kräver exceptionell bevisning.

      SvaraRadera
    6. Nej, nej. Det hävdas i princip bara det som jag skrev. Att han fanns och avrättades av Pontius Pilatus.

      Stämmer! Bibelns historiska bevisning kräver att man ser på texterna som just historiska dokument. Utifrån vad forskare som William L Craig och Gary Habermas berättar, tror jag inte vi har skäl att räkna bort deras historiska värde. Din tanke är så klart en möjlighet.

      SvaraRadera
    7. Sjukt sent tillägg detta, men det bör kanske sägas...

      ... att den bevisning som finns kring bibeln i allra högsta grad, faktiskt är exceptionell, redan som den är, ur ett historiskt perspektiv.

      I jämförelse med annan antik litteratur står sig alltså bibeln exceptionellt säker.

      SvaraRadera