13 apr. 2011

Ontologiska gudsbeviset - Det om vilket inget större kan tänkas

Tidigare argument för Guds existens
Än så länge har jag gått igenom det Kalam-kosmologiska argumentet, ett teleologiskt (design) och ett argument utifrån moral. Något jag väntat med är det s.k. ontologiska(1) gudsbeviset. Anledningen är för att det är rätt så komplicerat. Jag har inte full koll på det nu heller ännu men det skulle ändå vara intressant att introducera det här på bloggen. Kom ihåg att med ett filosofiskt bevis menas inte något som är fullständigt bevisat (se inlägg: Bevis inom filosofi).

Ursprung - Anselm av Canterbury
"Credo ut intelligam"
- Jag tror för att jag skall förstå.
Anselm lyfter fram förnuftets
betydelse för tron.
Anselm föddes i början av 1000-talet och var benediktinermunk, ärkebiskop av Canterbury och ett helgon. Han var även filosof och under 1700-talet utropades han till "kyrkolärare", vilket är ovanligare än en helgonförklaring (inte illa pinkat med andra ord). Han betonade förnuftet i tron och såg ingen motsats emellan dessa. Anselm gick in för att arbeta fram ett argument för Guds existens, idag är det fortfarande aktuellt och har under historien varit kontroversiellt. Kända filosofer som Descartes, Leibniz och Gödel har försvarat argumentet med förnyade versioner av det, medan andra har kritiserat det starkt, t.ex. Thomas av Aquino, Kant och Russel. Likt alla argument för Guds existens (och egentligen alla filosofiska argument också för den delen) finns det försvar för och kritik emot dem.

"Det om vilket inget större kan tänkas"
Men låt oss se på argumentet först. Det grundar sig på tanken att man genom att bara förstå konceptet om Gud kan inse att han faktiskt måste finnas. Detta kallas inom filosofin för modalitet och handlar om ifall en sak/tanke/idé är möjligt eller nödvändigt existerande. Måste saken finnas? Eller måste den inte det, även ifall det skulle kunna vara en möjlighet? Enkelt sett kan man säga att vi alltid kan tänka på det maximalt högsta väsendet som existerar. För att vara maximalt högst räknas i alla fall minst tre egenskaper: allvetande, allsmäktig och allgod. De flesta människor skulle förmodligen beskriva detta som Gud. Försök tänk på det högsta du vet. Kommer du på något högre, ja, då är ju det det högsta, osv. osv. 

Här kommer något att bita i (och försök göra det)! Anselm lägger fram det så här: 
När vi hör orden "det om vilket inget större kan tänkas", förstår vi vad orden innebär, och det vi förstår existerar i våra tankar. Detta existerar då antingen bara i våra tankar eller både i tanke och verklighet. Men det kan inte existera bara i våra tankar, för om det existerade bara i våra tankar, då skulle vi kunna tänka på något som är större än det, eftersom vi skulle kunna tänka på något om vilket inget större kan tänkas som existerar både i tanke och i verklighet, och det är en motsägelse att anta att vi skulle kunna tänka på någonting som [faktiskt] är större än det om vilket inget större kan tänkas. Därför existerar det som vilket inget större kan tänkas både i tanke och verklighet.   Proslogion, kap. 2

Vad argumentet säger är ungefär: 
(hoppas i alla fall det blir lite tydligare)
  1. Du kan tänka på en sak/ett väsen som är högre än allt annat, inget kan vara större/bättre! 
  2. Den tanken kan du själv förstå, det innebär att den tanken existerar i ditt huvud.
  3. Tanken existerar antingen bara i huvudet, eller både i huvudet och i verkligheten. Rent logiskt är det alltså dessa två möjliga alternativ som finns.
  4. Om detta högsta väsen nu enbart finns i ditt huvud, då är ju det inte störst! För du skulle faktiskt kunna tänka dig något ännu större! Något som finns i huvudet och verkligheten. 
  5. För ett väsen som är verkligt är väl högre än ett som är overkligtDå måste det verkliga väsendet vara mer perfekt än tanken som bara finns i huvudet. Vi är på jakt efter just detta!
  6. Därför finns detta väsen.
Fundera på detta!
Se? Den här snubben funderar.
You should too!
Utifrån det här resonemanget vill Anselm visa på att det är Gud som är "det om vilket inget större kan tänkas". Men som sagt! Argumentet är komplicerat, läs igenom det noga flera gånger för att verkligen förstå tanken. Här är bara ett skrap på ytan, djupet av alla tankar, invändningar och intressanta poänger man kan säga om detta får jag inte plats med här. Förmodligen kommer ett inlägg om kritik mot argumentet och kanske ett om hur man resonerar idag också (detta är ju den ursprungliga versionen från 1000-talet).




Vet själv inte vad jag ska tänka. Tycker det verkar funka men känner inte att jag har tillräcklig koll på argumenten för och emot för att fälla ett rättvist omdöme än. 

(1)  "Ontologiska" kommer av ordet ontologi (grek. ontos = varande + logia = lära) och är läran om världens varande. Alltså läran om hur allting runtomkring oss egentligen fungerar och är uppbyggt. Det var först på 1700-talet genom filosofen Immanuel Kant som beviset kom att kallas just för det ontologiska gudsbeviset.

5 kommentarer:

  1. Det är ett väldigt intressant argument och jag har tänkt sätta mig ner med det men än så länge har det inte blivit av. Alvin Plantingas version tycker jag verkar mest intressant:


    1. It is possible that a maximally great being exists.

    2. If it is possible that a maximally great being exists, then a maximally great being exists in some possible world.

    3. If a maximally great being exists in some possible world, then it exists in every possible world.

    4. If a maximally great being exists in every possible world, then it exists in the actual world.

    5. If a maximally great being exists in the actual world, then a maximally great being exists.

    6. Therefore, a maximally great being exists.


    (fritt översatt)

    •Det är möjligt att ett fullkomligt väsen existerar (i egenskap av allsmäktig, allgod, allvetande och allestädes närvarande)

    •Om det är möjligt att tänka sig ett fullkomligt väsen så existerar det i någon möjlig ”värld” (logiskt möjlig värld!)

    •Om ett fullkomligt väsen existera i någon möjlig ”värld” så måste det också existera i alla(logiskt möjliga) ”världar”.

    •Om ett fullkomligt väsen existerar i alla ”världar” så måste det därför existera även just i vår ”värld”.

    •Därför existerar ett fullkomligt väsen i vår ”värld”.

    •Därför existerar ett fullkomligt väsen




    Det är ju den första premissen som är kontroversiell. Det som jag finner oerhört intressant med det här argumentet är att om det håller så blir ateisten tvungen att visa på att Guds existens är inkoherent. Då läggs bevisbördan på ateisten. Problemet är att jag tycker att det verkar som att första premissen kan omformuleras till att det är möjligt att Gud inte existerar och därav följer att Gud inte finns. Det verkar helt enkelt ur mitt perspektiv som att argumentet tar ut sig själv. Å andra sidan har Robert Maydole ett spännande argument för att premiss ett håller,

    http://drewmazanec.blogspot.com/2010/07/ontological-argument.html

    och en genomgång av ontologiska gudsbevis här:

    http://commonsenseatheism.com/wp-content/uploads/2009/10/Maydole-The-Ontological-Argument.pdf

    ,men jag har inte riktigt orkat sätta mig in i det resonemanget än. Det är ju många gånger väldigt abstrakt. En tanke jag har angående den modala versionen av det ontologiska Gudsbeviset är att man skulle kunna bygga det på begreppet allsmäktighet för att undvika att premiss 1 kan användas mot Gudsbegreppet, men jag vet inte än om det håller.

    Lycka till med fortsatta efterforskningar i alla fall! Hoppas att du lyckas nosa upp något intressant :)

    SvaraRadera
  2. Ja, väldigt intressant är det! Det är ett argument som skiljer sig från många andra vilket är lite roligt på något sätt, kanske för att det är så komplicerat och har så stora följder om det går jämnt ut liksom. Läste nyligen någonstans att Alvin Plantinga själv medger att chanserna för detta argument är 50/50. Det hänger som du sa på ifall Guds existens ens är möjlig eller ej. Jag håller med dig, det som gör att det här argumentet så intressant är att ateisten måste hävda att Guds existens är omöjlig, ifall denne inte accepterar argumentet och börjar tro. Det känns lite som en win/win-situation faktiskt (å den troendes sida).

    Skulle vara intressant att se hur tänkbara argument som menar att Guds existens är omöjlig skulle kunna formuleras. Får nog kolla upp det.

    Tänkte att jag framöver ska gå igenom Plantingas version. Det är väl den som är mest aktuell idag? På universitetet sågar man det ontologiska gudsbeviset rätt hårt dock. Min filosofilärare menade att ingen filosof seriöst försvarade detta argument _idag_ till och med. Men det stämmer ju inte, så han verkade inte vara jätteinsatt på just den frågan.

    SvaraRadera
  3. Tjena, bra blogg! Men om du vill öka läsbarheten och intresset av att fortsätta läsa och framför allt göra det snyggare ska man hålla sig till två typsnitt. Men här har du en annan bra länk. http://www.lix.se

    SvaraRadera
  4. Tja! Tack för tipset! Men har jag inte bara två typsnitt då? Alltså stil på bokstäverna? Dels den vanliga texten och sen en annan för citatet och nummerlistan. Eller tänkte du på något annat?

    Sjukt intressant sida för övrigt! Det är kul att se frekvensen på hur ofta man skriver vissa ord! Intressant att se att jag hamnade på läsbarhetsindex 25-28 (beroende på om jag tog med/utan löpande text) vilket var enklaste nivån "Mycket lättläst, barnböcker." Typiskt bra. :)

    SvaraRadera
  5. Bara för att tillägga så är ju det ontologiska gudsbeviset (åtminstone Plantingas version) värdefullt på så sätt att det demonstrerar att Guds existens är nödvändig om det är möjligt att Gud finns. Det är ju det som det bråkas om men som kristen så tror jag ju naturligtvis att Gud finns!

    SvaraRadera